فیلم سینمایی نفس 2023-03-31

نقد فیلم نفس زومجی

فیلم نفس محصول ایران در سال 1395 است که توسط نرگس آبیار کارگردانی شده. درست است که کارگردان در این فیلم، یکی از موزیکال‌های بزرگ زمان ما را ساخته‌است، که یک سفر خیال‌انگیز به سرزمینی رویایی است، اما گاهی خودش هم فراموش می‌کند که در چه دنیایی زندگی می‌کند. با وجود طولانی بودن این فیلم و وفاداری بی‌رحمانه به بازیگران، گاهی مخاطب خسته می‌شود. شرور با وجود همه جاه‌طلبی‌ها و تکنیک‌های سینمایی‌اش، احساس نمی‌کند که می‌تواند، نسبت به منبعش آزادانه برداشت شود.

فیلم سینمایی نفس

مانند بسیاری از تولیدات بزرگ استودیویی، اولین فیلم محصول سال 1939 هم غرق در دریایی از چهره‌های سفید است، که تنهایی و تمایز چهره سبز، بامزه و شاید تمسخرآمیز همان جادوگر بدجنس غرب، برجسته می‌شود. این شخصیت به‌عنوان نشانگر تفاوت عمل می‌کند، تفاوتی که ممکن است کودکان را ترسانده باشد، اما دیگرانی را هم هیجان‌زده کرده‌است. اما فیلم شرور محصول 2024 مستقیما به تفاوت نژاد نمی‌پردازد و به بینندگان واگذار می‌کند که با آن درگیر شوند یا نه.

اما تعدد صحنه‌های مربوط به یزد در ناخودآگاه مخاطب نوعی سمپاتی به ساخته میرکریمی ایجاد می‌کند. روایتی از زندگی چهار کودک با نام‌های بهار، نادر، کمال و مریم است. مریلا زارعی با بیش از دو دهه حضور درخشان در سینما و تلویزیون به یکی از برجسته‌ترین و محبوب‌ترین بازیگران زن ایران تبدیل شده است. بازی‌های ماندگار او در نقش‌های متنوع، همراه با جوایز معتبر و تحسین‌های فراوان، نشان از استعداد استثنایی و پشتکار بی‌نظیرش دارد.

جهان بیش‌ازحد سوریال و عجیب است، و نمی‌توان آن را واقعی در نظر گرفت و حتما باید معنایی داشته‌باشد. شاید به همین دلیل است که کارگردان سعی نکرده‌است به فیلم خود هیچ رنگی از واقعیت یا وزن واقعی بدهد. حتی وقتی دوربین او در آسمان می‌چرخد، از رودخانه‌ها عبور می‌کند یا در دهکده‌ها حرکت می‌کند، همه‌چیز مانند صدای پس‌زمینه، دلپذیر و غیرواقعی به نظر می‌رسد. هرکسی که انتظار دارد کارگردان به این تصاویر روح بدهد، همانطور که پیتر جکسون با سرزمین میانه در حماسه‌های ارباب حلقه‌ها پیش می‌رود، بدون‌شک ناامید خواهدشد.

بازی درخشان او در این نقش باعث شد تا سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل زن را در جشنواره فیلم فجر سال ۱۳۸۲ دریافت کند. روایت زندگی چهارکودک به نام های بهار، نادر، کمال و مریم است که به همراه پدرشان غفور و مادربزرگ خود در دهه ۵۰ خورشیدی نفس می کشند! یکی از لذت‌های پایدار داستان جادوگر شهر از از زمان پیدایش، که مانند فیلم‌های ساخته‌شده در هالیوود قدیم بی‌نقص است، ترکیبی از سادگی روایی و درخشش ذاتی سینمایی آن است. این ویژگی تقریبا در تمام اقتباس‌های اثر دیده می‌شود، چون ماهیت داستان جادوگر شهر از همین است.

تمثیل شرور هم به‌اندازه کافی صریح و هم مبهم است، که بتوانیم آن را با هر محیط سیاسی یا اجتماعی که بخواهیم، تطبیق دهیم. کاملا مشخص است که شاهکارهای جورج اورول تاثیر آشکاری بر کتاب مگوایر داشته‌اند. فرانک باوم و هم فیلم کلاسیکی به همین نام محصول سال 1939، منابع الهام اصلی این اثر هستند. فرانک باوم از نوشتن این کتاب، حمله به سیاست‌های اقتصادی آمریکا در اوایل قرن بوده‌است. به‌عبارت دیگر، تنش بین شرور و سرزمین خیالی از همیشه وجود داشته‌است.

داستان این اثر درباره یک زوج به‌نام‌های دانیل و سوزان است که برای تعطیلات به یک جزیره در کارائیب می‌روند. آن‌ها تصمیم می‌گیرند به‌همراه گروهی دیگر غواصی کنند؛ اما به‌دلیل یک اشتباه سازمان‌دهی در دریا رها و میان هیجان‌انگیزترین موجودات دریایی گرفتار می‌شوند. داستان دراره تلاش این زوج برای زنده ماندن در شرایطی است که هیچ امیدی به نجات وجود ندارد. فیلم با روایت غیرخطی بین گذشته عاشقانه تامی و ریچارد و لحظات تلخ و دردناک بعد از طوفان جابه‌جا می‌شود و همین شیوه در روایت احساسات مخاطب را به‌شدت درگیر می‌کند.

“فیلم سینمایی نفس”، فیلم ایرانی به کارگردانی نرگس آبیار و تهیه‌کننده محمدحسین قاسمی با بازی گلاره عباسی و مهران احمدی و جمشید هاشم پور و ساره نورموسوی و تعدادی بازیگر سرشنای ایرانی محصول سال ۱۳۹۵ است. در ادامه مطلب به معرفی بازیگران فیلم سینمایی نفس (بیوگرافی و عکس) و داستان کامل این فیلم و بیوگرافی بازیگران آن همراه با اسامی و بیوگرافی بازیگران نقش ها در ای نفیلم با عکس جدید می پردازیم. فیلم سینمایی نفس روایت‌گر زندگی چهار کودک با نام‌های بهار، نادر، کمال و مریم است که به همراه پدرشان غفور و مادربزرگ خود در دهه ۵۰ خورشیدی زندگی می‌کنند. فیلم در حال و هوای شرایط پر تنش سال‌های ۵۷ تا ۶۲ روایت می‌شود و تمرکزی خاص بر رفتارهای مردم آن دوران دارد .

درواقع در این فیلم شما کمتر شاهد قطعات موسیقی طولانی و خسته‌کننده خواهیدبود. اما در عوض تکیه‌کلام‌های کوتاهی که به صورت آوازی توسط بازیگران اجرا می‌شود در فیلم، فراوان است و این به‌هیچ‌وجه زننده نیست. همانطور که می‌دانید آریانا گرانده خواننده معروفی است، که تعداد قابل‌توجهی از بزرگان موسیقی او را موردتحسین قرار داده‌اند.

شهادت بهار به زیبایی و راحتی حس تاب خوردنی کودکانه تصویر می شود و نشان از عروج روحانی اوست . بازی های روان با گریم های سنگین و حفظ راکورد در به کارگیری لهجه های مختلف، از نقاط قوت فیلم محسوب می شود که در شیار ۱۴۳ هم شاهد آن بوده ایم. با وجود مغرق بودن برخی فضاها ، در بازی ها خبری از حرکات اگزجره و گل درشت وجود ندارد.

ادامه دادن قایق خودش حاوی معانی از امید است اما ادامه دادن اثر با مرگ بهار کمی دور از منطق اثر بنظر می رسد. این فیلم داستان زندگی 4 کودک را در دهه ی پنجاه روایت می کند که آرزوهای زیادی برای آینده شان دارند اما اتفاقات غیرمنتظره ای در انتظارشان است. “نفس” دومین ساخته جدی خانم آبیار محسوب می شود که با همان سبک و سیاق “شیار ۱۴۳“ساخته شده است. با همان ریتم کند، تصاویر مستند گونه و بازی های روان و دلچسب.به نظر می رسد خانم آبیار با ساخت “نفس” قدمی جدی برای ایجاد سبک خاص خود در ساخت فیلم های کم هزینه، ساده و روستا محور برداشته اند. این فیلم نامزد بهترین فیلم کودک و نوجوان از دهمین دوره جایزه سینمایی آسیا پاسفیک شده است. ماجرا زمانی پیچیده‌تر می‌شود که کاوه و همتا، بعد از جدایی در یک مهمانی با هم روبه‌رو می‌شوند.

الفابا و گلیندا با یکدیگر صمیمی می‌شوند و یک ارتباط واقعی بین آنها شکل می‌گیرد. با پیشروی داستان، روایت فرعی مربوط به حیوانات سخنگو پدیدار می‌شود. حیواناتی که به تدریج توانایی صحبت کردن به زبان آدمیزاد را از دست می‌دهند. پیتر دینکلیج صدای دکتر دیلاموند، پروفسوری که بز هم است را بازسازی می‌کند. در روند داستان شخصیت‌های شرور سعی می‌کنند صدای حیوانات را از بین برده و آنها را اسیر کنند. داستان تا جایی پیش می‌رود که قدرت‌های منحصربه‌فرد الفابا مشخص می‌شود و او به نیت بد اطرافیان به‌ظاهر خوب خود پی می‌برد.

در بخش انتهایی فیلم که قرار است الفابا وردهای جادویی را بخواند و چالشی که با جادوگر شهر از و مادام دارد، روایت کمی خسته‌کننده می‌شود. در اینجا مخاطب انتظار دارد که روند داستان تغییر بزرگی داشته و اتفاقی هیجان‌انگیز را نشان دهد، اما درحقیقت هیچ اتفاق مهیجی نمی‌افتد. درواقع فیلم شرور همان‌اندازه که می‌تواند در بعضی جنبه‌ها و بخش‌هایش مخاطب را جذب خود کند، در بعضی از قسمت‌ها شما را پس می‌زند و این اشکال بزرگ فیلم است. درحقیقت فیلم می‌توانست کوتاه‌تر باشد و بعضی از بخش‌های اضافه از آن حذف شود. یا شاید بهتر بود این داستان در قالب یک مینی‌سریال پرداخت شود تا کارگردان بتواند با حوصله به مضامینی که می‌خواهد رسیدگی کند.

درحقیقت روایت ساده فیلم شرور، پتانسیل زیادی برای به چالش کشیدن دغدغه‌های انسان معاصر دارد. اما آیا این چشم‌انداز جهانی چند نژادی و چند قومیتی بر فراز رنگین‌کمان دست‌نخورده باقی خواهدماند. خیلی چیزها در خطر است و آینده روشن به نظر نمی‌رسد، اما امیدوارم الفابا و گلیندا استقامت کنند. بیوگرافی و عکس های تمامی بازیگران فیلم نفس و اسامی بازیگران فیلم نفس با عکس های واقعی و همسرانشان در این سریال از مجله حرف تازه میخوانید.

با گذشت چندین دهه، این اثر همچنان به‌عنوان یکی از بهترین فیلم های ترسناک شناخته می‌شود. فیلم ماجراجویی دریایی همه چیز از دست رفت، یک اثر استثنایی است که تنها یک بازیگر دارد. رابرت ردفورد روایتی عمیق و مینیمالیستی از مبارزه یک انسان با طبیعت بی‌رحم را به‌تصویر می‌کشد. این فیلم برخلاف بسیاری از آثار مشابه هیچ دیالوگ خاصی ندارد و تمام احساسات، ترس‌ها و تلاش‌های شخصیت اصلی از طریق بازی استادانه ردفورد منتقل می‌شود. Adrift فیلمی است که مخاطب را به قلب یکی از واقعی‌ترین و تکان‌دهنده‌ترین داستان‌های دریایی می‌برد.

نقش مریلا زارعی به‌عنوان خبرنگار (بیتا مساعد) و همسر یکی از پلیس‌های کلانتری (حبیب مهاباد) در کشف حقایق داستان، توانست با بازی روان وتأثیرگذارش در نگاه تماشاگران ماندگار شود. سریال دبیرستان خضرا، یکی از سریال‌های ماندگار دهه ۷۰ تلویزیون ایران است که در سال‌های ۱۳۷۴ و ۱۳۷۵ از شبکه ۲ پخش شد. این سریال با پرداختن به دغدغه‌ها و مشکلات دختران نوجوان در دبیرستان دخترانه، توانست مخاطبان زیادی را جذب کند.

فیلم «شیار ۱۴۳» داستان مادری را روایت می‌کند که سال‌ها منتظر بازگشت پسرش از جنگ است. مریلا زارعی در این فیلم نقش «الفت»، مادری که در طول سال‌ها با تمام امید و درد منتظر خبری از پسرش ‌مانده، بازی کرده است. این فیلم یکی از برجسته‌ترین کارهای مریلا زارعی به حساب می‌آید که بابت آن سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن را در جشنواره فیلم فجر به دست آورد.

او مورد حمله یک کوسه سفید عظیم‌الجثه قرار می‌گیرد و روی یک تکه صخره کوچک درمیان امواج گیر می‌افتد. تنها چند صد متر با ساحل فاصله دارد؛ اما هر تلاش برای فرار می‌تواند به معنای مرگ باشد. آب‌های آزاد برخلاف سایر بهترین فیلم های ژانر بقا به‌جای تاکید روی جلوه‌های ویژه یا صحنه‌های اکشن بیشتر بر روان‌شناسی شخصیت‌ها و فشارهای روحی و جسمی آن‌ها در مواجهه با مرگ تمرکز می‌کند. یکی از ویژگی‌های بارز این اثر استفاده هوشمندانه از جلوه‌های بصری است.

نقد فیلم نفس

الفابا یک دختر طردشده با رنگ سبز و لباس‌های تیره‌رنگ است و گلیندا یک دختر شاد با لباس‌های روشن. درواقع در اینجا فقط شخصیت این دو نیست که با هم در تضاد هستند، پالت رنگی فیلم در ابتدا میدان نبردی بین رنگ سبز پوست الفابا و رنگ صورتی لباس گلیندا است. اما جلوه‌های بصری که در ابتدا گیج‌کننده به‌نظر می‌رسند، با پیشرفت فیلم، هماهنگی پیدا می‌کنند. شرور محصول سال 2024، اولین قسمت از یک اقتباس دو قسمتی است، که بخش دوم آن قرار است در نوامبر 2025 اکران شود.

لیست کامل فیلم‌های سینمایی مریلا زارعی

داستان « نفس » در سالهای دهه ی پنجاه و ابتدای دهه شصت روایت می شود که دوره پر افت و خیزی در تاریخ کشورمان می باشد. اما در فیلمنامه « نفس » خبری از اتفاقات غافل گیر کننده وجود ندارد و فیلمنامه فاقد خط داستانی مشخص و کشش های درام می باشد. این موضوع باعث شده تا تصاویر بسیار طولانی و مستندواری ارائه شود بی آنکه حرف یا تفکری پشت آن نهفته باشد. متاسفانه خط داستانی فیلم هیچ ویژگی برای درگیر کردن مخاطب ندارد و تنها شامل تصاویر پراکنده ای است که احتمالاً مخاطب خود باید درباره پیام آن حدس و گمان بزند. سیاهی و زهر فیلم به یاری شوخی ها و تصاویر انیمه گرفته شده است تا بیننده سالن سینما را مکدر از وقایع زندگی بهار ترک نکند.

اما خواهران لیلی هم در این مسیر نقش‌های مهمی دارند که داستان را پیچیده‌تر می‌کند. این فیلم، زنگ خطری برای همه خانواده‌ها بود و مخاطب را وادار می‌کرد به روابطش عمیق‌تر نگاه کند. زیر سقف دودی، داستانی عاطفی و تلخ از فاصله‌ای که ممکن است بین اعضای خانواده ایجاد شود، حتی وقتی هنوز در کنار هم هستند. فیلم پر از لحظات تلخ و واقعی از تنهایی شیرین و تلاش‌های ناامیدکننده‌اش برای بازگشت عشق و صمیمیت به زندگی مشترک است. او سعی می‌کند با مشاوره گرفتن و تغییر رفتار خودش، خانواده‌اش را دوباره دور هم جمع کند، اما این مسیر به سادگی پیش نمی‌رود. او در شب تولد همسرش، مانی پاشایی، با حوادثی رازآلود مواجه می‌شود؛ از جمله مفقود شدن یکی از همسایه‌ها به نام مرجان.

بازی و گریم پانته آ پناهی‌ها در فیلم نفس از دید منتقدان سینمایی بسیار چشمگیر بود اما مورد توجه داوران قرار نگرفت. فیلم سینمایی «نفس» روایت زندگی چهارکودک به نام‌های بهار، نادر، کمال و مریم است که به همراه پدرشان غفور و مادربزرگ خود در دهه ۵۰ خورشیدی نفس می‌کشند! دنیای این کودکان، دنیایی پر از رویاهای زیبای کودکانه است و قرار است رنگ حقیقت به خود بگیرد.

مریلا زارعی علاقه‌ای به تجملات ندارد و سبک زندگی ساده‌ بخشی از شخصیت اوست. هِناس، فیلم احساسی و پرهیجان درباره زندگی داریوش رضایی‌نژاد، یکی از دانشمندای برجسته هسته‌ای ایران و همسرش شهره پیرانی (مریلا زارعی) است. این داستان از زاویه دید شهره روایت می‌شود و تمرکز زیادی روی زندگی خانوادگی و لحظات سخت آن‌ها دارد. آثار بسیاری در سینمای ایران وجود دارد که مجموعه ساختاری آن تفاوتی بین مدیوم ها قائل نیستند.

فیلم نفس و کارنامه فعالیت کارگردان و بازیگران

مریلا زارعی با بازی در فیلم‌هایی مثل «شیار ۱۴۳»، «درباره الی» و «زیر سقف دودی»، جایگاه خودش را در نقش بازیگری توانمند و حرفه‌ای تثبیت کرد و جوایز زیادی گرفت. مریلا زارعی علاوه‌بر تمام موفقیت‌هایش، چهره‌ای مردمی و مهربان داشته و همیشه محبوب بوده است. او سفیر مؤسسه نیکوکاری مهر آفرین است و در فعالیت‌های خیریه نیز مشارکت دارد.

فیلم سینمایی «نفس» روایت زندگی چهار کودک به نام های بهار، نادر، کمال و مریم است که به همراه پدرشان غفور و مادربزرگ خود در دهه ۵۰ خورشیدی نفس می کشند! دنیای این کودکان، دنیایی پر از رویاهای زیبای کودکانه است و قرار است رنگ حقیقت به خود بگیرد... فیلم سینمایی نفس روایت زندگی چهارکودک به نام های بهار، نادر، کمال و مریم است که به همراه پدرشان غفور و مادربزرگ‌ خود در دهه 50 خورشیدی نفس می کشند! حال بعد از حدود 9 ماه اکران سراسری این فیلم در سینماهای کشور آغاز شده است و این فیلم از روز 19 آبان ماه 95 اکرانش شروع شد. مریلا زارعی در این فیلم نقش نیر را بازی می‌کند؛ شخصیتی که حضورش کوتاه است (حدود ۱۵ دقیقه)، اما تأثیر عمیقی روی داستان و مخاطب می‌گذارد.

این فیلم به داستان زندگی دو زن از طبقات مختلف اجتماعی می‌پردازد که تحت فشار قوانین و عرف جامعه، تجربیات متفاوتی دارند. مریلا زارعی با بازی در نقش مکمل، توانست جوایز زیادی مانند جایزه بهترین بازیگر نقش مکمل زن از جشن خانه سینما را کسب کند. همکاری او با تهمینه میلانی و هم‌بازی شدن با نیکی کریمی، سکوی پرتابی برای مریلا به سمت شهرت و محبوبیت بیشتر بود. این فیلمساز برداشتی را از داستان کلاسیک به تصویر کشیده‌است، که با حوصله شخصیت‌ها را معرفی می‌کند. دلایل وجودی شخصیت‌های اصلی را توضیح می‌دهد و نشان می‌دهد که چرا هر کدام به آنچه که در نهایت هستند تبدیل شده‌اند. در حقیقت با وجود این فیلم ما باید به‌عنوان مخاطب زمان بیشتری را صرف درک عمیق‌تری از پیشینه الفابا کنیم و بفهمیم چرا او نسبت به وضعیت اسفناک حیوانات در از، تا این اندازه نگران است.

این ملاقات، زخمی‌های قدیمی را تازه می‌کند و شرایطشان را از آنچه که هست، سخت‌تر می‌کند. مانکن در کنار روایت داستان عاشقانه به شکاف‌های طبقاتی و تفاوت زندگی افراد در دو سر طیف جامعه می‌پردازد و تماشاگر را با واقعیت‌های تلخ اما تأثیرگذاری روبه‌رو می‌کند. سربازهای جمعه، داستان چند سرباز را روایت می‌کند که یک روز جمعه به همراه گروهبانشان به شهر می‌آیند، اما این گردش کوتاه خیلی زود به ماجراهایی پیچیده و دردسرساز تبدیل می‌شود. بازی رابرت ردفورد در این اثر یکی از بهترین اجراهای دوران حرفه‌ای او محسوب می‌شود. او تنها با حرکات بدن، نگاه‌های ناامیدانه و نفس‌های سنگین، طیف گسترده‌ای از احساسات را منتقل می‌کند و مخاطب را وادار می‌کند تا در هر لحظه با وی همراه شود. داستان درباره یک دریانورد باتجربه است که درمیان اقیانوس هند، قایق بادبانی‌اش به‌طور ناگهانی با یک کانتینر شناور برخورد می‌کند و آسیب می‌بیند.

اولین بار مریلا زارعی با فیلمی از محسن مخملباف به اسم سلام سینما (در سال ۱۳۷۳) در سینما دیده شد. اما اولین حضور حرفه‌اش در دنیای هنر، در ۲۱ سالگی با سریال تلویزیونی «کارآگاه» بود. همان سال در فیلم سینمایی «پاتک» بازی کرد و خیلی زود توانست استعدادش را نشان دهد. مریلا با پشتکار و عشق به کارش، پله‌های موفقیت را یکی‌یکی بالا رفت و امروز نامش در کنار برترین‌های سینمای ایران می‌درخشد. بهار، نادر، کمال و مریم پر از رویاهای کودکانه‌اند که قرار است رنگ حقیقت به خود بگیرد و حتی انقلاب و جنگ هم نمی‌تواند آنها را از رویاهایشان دور کند.

او که از این فاجعه عمیقاً تأثیر گرفته، به توصیه مادرش و با هدف کشف راز قتل پدر، وارد دانشکده پلیس می‌شود. در این میان، شکست عاطفی حاصل از به هم خوردن مراسم عقدش با دخترعمویش نیلوفر، او را بیش از پیش به این مسیر مصمم می‌کند. داستان سریال حول شخصیت شکیبه (آزیتا حاجیان) می‌چرخد، معلم امور تربیتی که تلاش می‌کند با صمیمیت و دلسوزی، به دانش‌آموزان نزدیک شود و مشکلاتشان را بشنود.

نظرات درباره فیلم «نفس»:

در حقیقت شرور، تصاویرش و کل فیلم، بدون‌شک بزرگ و مهم هستند، اما اغلب کم‌عمق هم هستند. این فیلم توجه بیشتری از ما نمی‌خواهد و حس کنجکاوی ما را درباره جهان خود برنمی‌انگیزاند. و فیلم همچنان مضامین اصلی را که گاهی‌اوقات به ضرر خود می‌بیند، کنار می‌گذارد.

چرا که شخصیت‌ها در سینما بنابر اصلی تغییرناپذیر، با انتخاب‌هایشان شناخته می‌شوند و نه شکل لباس‌پوشیدن، راه‌رفتن و غیر از این. البته با استناد به تقسیم‌بندی ابتدای متن، تکلیف فیلم پیش از این مشخص شده است. بدون توجه به آن تقسیم‌بندی، منتقد می‌تواند از تمام نقدهای دم دستی برای زیر سوال بردن وجوه مختلف فیلم استفاده کند. فیلم‌هایی که پر هستند از شخصیت‌پردازی‌های ناب و ایده‌های تازه در نمایش و معرفی شخصیت و بازی‌های درخشان بازیگران کارکشته و البته توانایی بیشتر فیلم‌ساز در مقام کارگردان (تا فیلم‌نامه‌نویس).

این یکی از مواردی است که سینتیا اریوو در همان اوایل با نوع بازی و فیزیک بدنی و انزوای قابل‌لمس خود نشان می‌دهد. این تصویر به‌طور اساسی، تضاد قابل‌توجهی با صدای آواز خواندن بسیار رسا و جذاب او ایجاد می‌کند، که پنجره‌ای را به روی وجود درونی او باز می‌کند. صدا و آوازهای سینتیا اریوو هم در فیلم شرور به یک برگ برنده تبدیل شده‌است. درحقیقت این از جمله مواقعی است که مخاطب می‌تواند راحت‌تر با شخصیت غریب الفابا ارتباط برقرار کند.

راهنمای تماشای فیلم / هفت نکته درباره «نفس»

ما باید بفهمیم که چرا الفابا که در طول این فیلم تا این اندازه مهربان و بی‌آزار است، در نهایت به جادوگر بدجنس غرب تبدیل می‌شود، که هیچ‌کس برای مرگ او سوگواری نمی‌کند. در فیلم همچنین توضیح داده می‌شود، که چرا گلیندا به‌عنوان جادوگر خوب معرفی می‌شود. شخصیت گرانده اولین کسی است که جادوگر سبز رنگ را همان‌طور که هست می‌بیند؛ یک زن جوان به شدت آسیب‌دیده که آرزوی تعلق داشتن دارد. همچنین فرصت بیشتری هم برای ایجاد ارتباط و درک نوع رابطه و دوستی بین گلیندا و الفابا در این فیلم وجود دارد. در فیلم شرور همچنین شخصیت‌ها نوعی واکنش عاطفی از خود نشان می‌دهند، که کاملا توسط مخاطب احساس می‌شود.

در این میان، سرگرد بهروز شریفی تحقیقات خود را آغاز می‌کند و متوجه ارتباط این ماجرا با پرونده‌های دیگر مفقودی می‌شود. هرچه تحقیقات پیش می‌رود، سرنخ‌هایی آشکار می‌شود که این پرونده را به مسیری پیچیده و فراتر از حد معمول می‌کشاند. یکی از نقاط قوت Dead Calm ایجاد تعلیق مداوم در فضایی محدود و بسته است.

او درحالی‌که کاملا تنهاست و تجهیزات ارتباطی‌اش از کار افتاده، باید با استفاده از مهارت‌ها و اراده خود برای بقا تلاش کند. هر موجی که به‌سمت او می‌آید و هر شانس کوچکی که برای نجات پیدا می‌کند، تنش و هیجان فیلم را دوچندان می‌کند. جان برای بررسی حقیقت به کشتی مرد می‌رود؛ اما متوجه می‌شود که حقیقتی تاریک‌تر از آنچه تصور می‌کرد در انتظارشان است. با گرفتار شدن جان در کشتی متروکه و به دست گرفتن کنترل قایق توسط هیو، ری باید با تکیه‌بر هوش و اراده خود برای زنده ماندن بجنگد. Greyhound یک فیلم دریایی هیجان انگیز است که بیشتر روی استراتژی‌های نبرد دریایی، تصمیمات سریع فرمانده و خطرات ناشی از دشمنان نامرئی تمرکز دارد. برخلاف بسیاری از فیلم‌ های جنگی که بر توسعه شخصیت‌ها تکیه دارند، این اثر با ریتمی سریع و پرتنش از همان لحظه آغاز تا پایان، تماشاگر را در اوج هیجان نگه می‌دارد.

این اثر نه‌تنها موفق به کسب ۱۱ جایزه اسکار شد، بلکه همچنان به‌عنوان پرفروش‌ترین و تاثیرگذارترین فیلم دریایی قدیمی به شمار می‌رود. داستان این اثر براساس اتفاقی واقعی در سال ۱۸۲۰ ساخته شد و ماجرای کشتی صید نهنگ را دنبال می‌کند که توسط یک نهنگ غول‌پیکر و انتقام‌جو غرق می‌شود. خدمه کشتی که درمیان اقیانوس بی‌کران گرفتار شده‌اند، برای زنده ماندن مجبور به گرفتن تصمیماتی سخت و گاهی غیرقابل‌تصور می‌شوند. تصویر در سکانس های ابتدایی “نفس” با حرکت های هیستریک ارائه می شود و رفته رفته جایگاه خود را در فیلم پیدا می کند. در سکانس های بعدی هم گاهی همین مشکل حرکت های سریع وجود دارد و حتی درک بیننده را از تصاویر دچار نقصان می کند اما با بسامد بسیار کمتر.

انگ لی و تیم سازنده توانست با ترکیب واقع‌گرایی و فانتزی، تصاویری شگفت‌انگیز از اقیانوس، آسمان و حیوانات را به‌تصویر بکشد. در ارتباط با بودجه این فیلم «نفس» گفته می شود که بخشی از هزینه های تولید و جاری فیلم را شرکت نور تابان که وابسته به بنیاد مستضعفان است، تامین کرده. صحنه‌های بازگشت امام راحل به میهن در سال ۵۷ و عاشورای آن سال در فیلم «نفس» بازسازی شده است. این سریال از طریق پلتفرم نماوا منتشر و اولین قسمت آن فروردین ۱۴۰۱ پخش شد. او وظیفه دارد کاروانی از کشتی‌های متفقین را در اقیانوس اطلس شمالی اسکورت کند تا از حملات کشنده زیردریایی‌های نازی‌ها در امان بمانند. بااین‌که کراوز یک فرمانده با تجربه است، این اولین ماموریت جنگی واقعی او محسوب می‌شود که چالش‌های بی‌رحمانه‌ای را برای او و خدمه‌اش به وجود می‌آورد.

داستان فیلم نفس و معرفی فیلم نفس +عکس بازیگران

برخلاف فیلم‌هایی که بر فروپاشی ساختمان‌ها یا فجایع طبیعی تمرکز دارند، آثاری که شخصیت‌هایشان در دریا سرگردان می‌شوند، حس تهدیدی عمیق‌تر ایجاد می‌کنند. بهترین فیلم های دریایی با عناصر بصری خیره‌کننده، وسعت بی‌کران آب و تنهایی سهمگین قهرمانانشان را به‌تصویر می‌کشند. فیلم «نفس» دومین همکاری مسعود سخاوت‌دوست (آهنگساز) و نرگس آبیار بعد از فیلم «شیار ۱۴۳» است. نظر شما درباره بهترین نقش‌آفرینی مریلا زارعی چیست؟ کدام فیلم یا سریال او بیشترین تأثیر را روی شما گذاشته است؟ مشتاقانه منتظر دیدگاه‌های ارزشمند شما هستیم.

در این میان نقش های کوتاه سیامک صفری و شبنم مقدمی بیش از سایر بازیگرها به دل می نشیند.”نفس” این نقاط قوت را مدیون بازی گرفتن خوب خانم آبیار از بازیگران است. نقش اصلی فیلم «نفس» را ساره نورموسوی، بازیگر خردسال ایفا می‌کند. دنیای این کودکان دنیایی است پر از رویاهای زیبای کودکانه که قرار است رنگ حقیقت به خود بگیرد.

داستان فیلم:

در این فیلم این خواننده جوان و زیبا تمام توان خود را برای خواندن آهنگ‌هایی که بنا به گزارش‌ها آوازشان به صورت زنده در صحنه فیلمبرداری ضبط شده‌است، به کار می‌بندد. البته گرانده علاوه‌بر صدا و آواز شندینی‌اش، بسیار روان و دلچسب بازی می‌کند. با این‌حال، آریانا گرانده به‌عنوان خواننده دامنه آوازی بسیار گسترده‌ای دارد و از آخرین نت آن در اینجا استفاده می‌کند. هر بار پرت کردن دنباله موهای صاف او، بیننده را به خنده می‌اندازد و او از این حرکات زیاد دارد. دختر به کارگردانی رضا میرکریمی، داستان زندگی زنی را روایت می‌کند که در مواجهه با چالش‌ها و پیچیدگی‌های زندگی، مجبور به گرفتن تصمیم‌های سختی می‌شود. مریلا زارعی در این فیلم نقشی پر از احساس را بازی می‌کند، نقشی که هم درگیر روابط خانوادگی است و هم در تلاش برای کنار آمدن با مشکلاتی که گاهی از فراتر از توان انسان به نظر می‌آید.

{

ازازیل؛ تازه‌ترین سریال مریلا زارعی

|}

این گفته معروف که آنجا که سخن از گفتن بازمی‌ماند، موسیقی آغاز می‌شود؛ در فیلم موزیکال شرور کاملا مشهود است. اگر از طرفداران بزرگ موسیقی و فیلم‌های موزیکال هستید، بدون‌شک از تماشای شرور لذت بیشتری خواهیدبرد. البته این فیلم نسبت به بسیاری از فیلم‌های موزیکال دیگر، موسیقی را به شکلی ملایم به‌کار برده‌است.

{

بهترین فیلم ها با موضوع دریا؛ هیجان و ماجراجویی در دل امواج

|}

اما از نگاهی دیگر، در تمام مدت، فیلم‌ساز مشغول روایت بخشی از زندگی اجتماعی-سیاسی مردم ایران در فاصله سال‌های ذکر شده از دریچه نگاه شخصیت خردسال خود (بهار) است. فیلم را به نوعی می‌توان گرته‌برداری نامحسوسی از «یه حبه قند» نیز دانست. هر چند مقایسه دو اثر در مقام فیلم‌نامه و پیرنگ به هیچ وجه مدنظر نیست.

این شخصیت‌ها با کمک بازی خوب بازیگران، با مخاطب ارتباط برقرار کرده و کاملا ملموس است؛ هرچند که در یک دنیای جادویی جریان دارد. غیر از بازیگران عوامل دیگری هم به بار دراماتیک فیلم کمک کرده و احساسات مخاطب را برمی‌انگیزانند. بسیاری از قطعه‌های موسیقی هم در طول فیلمبرداری به صورت زنده اجرا شده‌اند و این به بازیگران اجازه داده‌است، تا اجرای طبیعی، احساسی و خارق‌العاده‌ای داشته‌باشند. درحقیقت برای یک فیلم موزیکال که بر اساس داستان جادوگر شهر از ساخته شده‌است، این فیلم احساسات زیادی را به جریان می‌اندازد.

سرگردانی در دل دریا، جایی که امواج بی‌رحم سرنوشت را رقم می‌زنند، همواره الهام‌بخش داستان‌هایی پرتعلیق و دلهره‌آور بوده است. درست مانند فیلم‌های بقا در خشکی، این روایت‌ها حس تنهایی مطلق، نبرد با طبیعت و ترس از ناشناخته‌ها را به شکلی واقع‌گرایانه به تصویر می‌کشند. نفس در جشنواره یک اثر تراژیک است که با فصل مرگ بهار آغاز و با بمباران و مرگ وی، تصویر قایق نفتی اش در جویی که توسط ترکیدن لوله درست شده، پایان می یابد. اما در اکران چند سکانس به اثر افزوده شده است تا از بار تراژدی اثر کاسته شود. قبر بهار تصویر می شود ، نقاشی بهار در تلویزیون به نمایش در می آید و پدر باز به جبهه باز می گردد.

در این میان فضا و لوکیشن که مربوط به طراحی صحنه است نباید فراموش شود. ساره نورموسوی، بازیگر کودک فیلم «نفس» از میان دو هزار کودک انتخاب شده است. محمدحسین قاسمی (همسر نرگس آبیار) و ابوذر پورمحمدی بعد از دو فیلم «اشیا از آنچه در آیینه می بینید به شما نزدیکترند» و «شیار ۱۴۳»، تهیه کنندگی «نفس» سومین فیلم سینمایی نرگس آبیار را نیز بر عهده دارند. پدر کاوه، سلمان (حسین پاکدل) به دلیل بدهی سنگین هفت میلیاردی به زندان افتاده و کاوه برای نجات او مجبور می‌شود وارد بازی خطرناکی شود.

اینجاست که با وجود منزوی بودن الفابا و این موضوع که او نمی‌تواند با دیگران ارتباط برقرار کند، از طریق موسیقی و آواز خواندن به‌راحتی احساسات خود را نشان می‌دهد. سریال جیران تازه‌ترین اثر حسن فتحی است که با تهیه‌کنندگی اسماعیل عفیفه ساخته شد. این سریال داستان دلباختگی ناصرالدین شاه (بهرام رادان) به زنی به نام جیران (پریناز ایزدیار) را روایت می‌کند. اما یکی از نقش‌های پررنگ و مهم این سریال، مهدعلیا مادر شاه است که مریلا زارعی بازیگر آن است. مهدعلیا زنی قدرتمند و سیاستمدار است که نقش مهمی در بازی‌های سیاسی دربار دارد و با حضور مقتدرانه‌اش، داستان را جذاب‌تر می‌کند. سریال جیران از بهمن ۱۴۰۰ پخش شد و پس از چندین وقفه، در تاریخ ۴ فروردین ۱۴۰۲ به پایان رسید.


فروش فیلم سینمایی فسیل
فروش فیلم سینمایی هتل
فروش فیلم سینمایی
فروش فیلم سینمایی زودپز
فیلم سینمایی درخونگاه
فیلم سینمایی در حال اکران
فیلم سینمایی دریا کنار
فیلم سینمایی درام
فیلم سینمایی درباره الی
فیلم سینمایی در مورد مواد مخدر